Zuid-Amerika: Argentinië

18 maart 2019 - Mendoza, Argentinië

Allereerst willen we jullie heel graag bedanken voor alle leuke reacties en berichtjes die we op onze reisverhalen krijgen en de moeite die jullie telkens weer nemen om ons reisverhaal te lezen! Dat doet ons goed en motiveert ons tot het schrijven van een nieuw reisverhaal, muchas gracias!

Hieronder lezen jullie meer over de plaatsen waar we zijn geweest in Argentinië en onze ervaringen. Maar uiteindelijk weten we dat het niet altijd om de bestemming gaat, maar ook of juist vooral, om de weg ernaartoe. Deze was nog mooier dan de bestemming zelf zoals jullie in ons vorige reisverhaal konden lezen en zien.

Salta
In Salta hadden we via Airbnb een eigen verdieping/appartementje gehuurd. We vielen met onze neus in de boter want ook hier bleek het carnaval te zijn op hetzelfde moment als in Nederland. Overdag zijn we een keer naar het centrum gereden met koloniale gebouwen en leuke winkeltjes. Bij die ene keer is het gebleven want met heel veel eenrichtingsstraatjes was het echt een doolhof en beter voor de portemonnee.....

Overdag was het warm en zonnig wat 's avonds gecompenseerd werd met flinke regenbuien, van de carnavalsoptocht hebben we daarom helaas niks meegekregen.

Cafayate
De weg van Salta naar Cafayate ging weer door een mooi woestijnachtig landschap en onderwerg konden we wat stops maken bij uitzichtpunten en bijvoorbeeld het 'amfiteatro': een kloof met goede akoestiek. Cafayate zelf is een klein pittoresk dorpje tussen de wijngaarden met gezellige restaurantjes, streetart en marktjes met handgemaakte spullen.

Catamarca
De route van Cafayate naar Catamarca ging langs wijngaardes, door de bergen, dorpjes, over slechte en goede wegen en we moesten goed uitkijken voor overstekende dieren zoals ezels, paarden koeien en varkens. De temperatuur begon aardig op te lopen en toen we in Catamarca aankwamen gaf de thermometer 45(!) graden aan. Van de stad zelf waren we niet zo gecharmeerd maar van ons verblijf wel: een ruimer kamer in een groot huis met prachtige tuin en zwembad. Daar hebben uiteraard goed gebruik van gemaakt gezien de temperatuur!

Cordoba
De volgende ochtend vertrokken we in de regen en met 20 graden, wat een verschil met de vorige dag, naar Cordoba. Dit is de na Buenos Aires de tweede grootste stad van Argentinië. Het was een lange rit met weer regelmatig politiecontroles. Dit is gebruikelijk in Argentinië, soms mag je meteen doorrijden, de andere keer vragen ze alleen om het rijbewijs. Eén keer stonden we wat langer stil toen ze alle documenten wilden zien en uitgebreid bestuderen.

In Córdoba hadden we een fijn appartementje gehuurd voor drie nachten midden in het centrum. Op zaterdagmiddag gingen we winkelen maar van de openingstijden begrijpen we nog steeds niks. Om 15u gingen alle winkels al dicht, de straten werden schoongemaakt en er was bijna niemand meer op straat. 's avonds gingen de kleinere kruidenierszaken weer open. Wel zijn we sinds een lange tijd weer eens uit eten geweest in een chiquer restaurant. Tim had wel zin in een een stuk Argentijns vlees en bestelde een Argentijnse bbq menu. Hij kreeg een bord met organen.... En dat was nog maar het eerste bord zei de ober. Wat Tim liet staan stond de ober later zelf op te eten. Gelukkig was het geen weggegooid eten 😂

Mendoza
Dit was voorlopig de laatste stad die we aandeden in Argentinië voordat we de grens naar Chili weer over staken. We verbleven in een Airbnb bij een kunstenaarsstel en hun twee honden. Ons verblijf in Mendoza stond in het teken van drank.. Overdag wijnproeven en lunchen bij een Bodega en 's avonds in gesprek met Ivan en Norah onder het genot van een flesje wijn of glas Fernet Branca (Argentijnse drank uit Córdoba).

De ansichtkaarten moeten nog even op zich laten wachten. Bij het postkantoor zeiden ze dat we 66euro moesten betalen om 15 kaartjes te versturen. Waarschijnlijk wilden ze voor dat bedrag de kaarten zelf afgeven maar we hebben toch bedankt voor het gulle aanbod.

Donderdag hebben we Mendoza achter ons gelaten (met een paar schoenen minder die heeft de hond op gegeten..) en zijn we de grens naar Chili weer overgestoken. Een mooie rit door het Andesgebergte met grote hoogte- en temperatuurverschillen. Maar deze route kon niet tippen aan de route waarover we ons vorige reisverhaal schreven. We raken verwend 😉

Met 5500 kilometer extra op de teller hebben we de auto weer ingeleverd en zijn we nu nog twee dagen in Santiago. Vandaag weer inpakken en ons voorbereiden op het volgende hoofdstuk van de reis. Binnen 24 uur stappen we op het vliegtuig naar Punta Arenas (Floortje Dessing achterna), het veel koudere zuiden van Chili en Argentinië (Patagonie) met nationale parken en gletsjers en naar 'El fin del mundo', de meest zuidelijke stad ter wereld. Daarover de volgende keer weer meer!

Hasta Luego!!

Tim en Marielle

1. Jorine:
    19 maart 2019
    Argentinië klinkt wel heel leuk en interessant! Niet alleen door die wijntjes hoor :p Leuk dat jullie ook de lokale mensen ontmoeten hè?! Fijne reis!
  2. Suzan Mateijsen:
    20 maart 2019
    Mooi verhaal weer! Blijf het zeggen, maar ben nog steeds jaloers haha! Wat maken jullie veel mee en steeds weer nieuwe ervaringen.
    Jullie zien er stralend uit. Binnenkort weer een keertje bellen 😀 geniet ervan samen 😘
  3. Harm:
    23 maart 2019
    Hola, dat Spaans gaat jullie al een stuk beter af dan ikke.
    Hopelijk zitten z'n nieuwe schoenen niet te ruim bij dieje hond.....
    Benieuwd naar Patagonië lijkt me geweldig en wat aangenamer ook, pffff 45 graden.
    Die rivieren daar zitten er vol dikke forellen want die doen het er bijzonder goed, dus verwacht wel een bord eigen gevangen vis, laat maar zien dat je een jager bent.
    Buenos notjes en tot ziens, Harm
  4. Steef en Nicolette.:
    28 maart 2019
    Wij lezen jullie verhalen met veel plezier. Zo maken wij ook een beetje dezelfde reis.
    Blij te lezen en te zien dat het prima met jullie gaat. Blijf genie ten en veel plezier hebben. Tot het volgende reisverslag.
  5. Tabitha:
    29 maart 2019
    Leuk zeg! Benieuwd of jullie nog terugkomen naar de oude baan!