USA Deel 3: Texas

7 juni 2019 - Dawson, Texas, Verenigde Staten

In de stromende regen kwamen we op 11 mei op het busstation van Waco aan waar onze Workaway hosts Eddie en Cheri ons ophaalden. Na een ritje van 45 minuten kwamen we aan op hun ranch, heel sfeervol ingericht, ons thuis voor drie weken. De oppervlakte van hun land is 120 hectare waar ze twee honden, 15 kippen en een kudde van ongeveer 30 koeien en 13 kalfjes houden. Eén van de kalfjes is tijdens ons verblijf geboren. Nadat we ons geïnstalleerd hadden, heeft Eddie ons meegenomen voor een tour in de ATV Ranger (All Terrain Vehicle; soort buggy/quad) over het landgoed. Hij zou daarna een aantal dagen van huis zijn i.v.m. zijn werk in de politiek, dus hebben we besproken wat ze van ons verwachtten qua werkzaamheden.

De regen was gelukkig gestopt en dus vetrokken we maandagochtend vroeg, met een volgeladen ATV Ranger aan materialen, naar het hekwerk dat het landgoed afscheidt van de weg. Dit stuk hek met prikkeldraad was door de koeien achterover gedrukt en moest nodig gerepareerd worden om te voorkomen dat de koeien de weg op zouden lopen. 'Fencing' wordt dit genoemd. We moesten de spiralen eruit draaien, het prikkeldraad los maken, de palen eruit halen, afmeten, palen opnieuw erin slaan, prikkeldraad spannen, vijfde draad toevoegen, alles vastzetten en de spiralen er weer in draaien. Het was echt 'learning on the job', we kregen er steeds meer handigheid in. De reparatie van dit hekwerk was de voornaamste taak tijdens ons verblijf. Naast deze taak verzorgden we de kippen en de moestuin. Vooral de hoge temperatuur en luchtvochtigheid maakten het werk zwaar maar na heel wat dagen en uren zwoegen, met af en toe een discussie, konden we trots zijn op het werk dat we geleverd hebben: een paar honderd meter hekwerk dat er netjes en verzorgd uitziet én de koeien van de straat houdt.

Meestal werkten we in de (wat koelere) ochtenden tot aan de lunch. Tijdens en na de lunch genoten we van de airco binnen, wat een uitvinding! En dan te bedenken dat het in de zomer wel 45 graden Celsius kan worden in Texas. Eind van de middag liepen we richting de kippen en moestuin om o.a. eieren te rapen, vers water te geven en het voer bij te vullen. Bij het eieren rapen moesten we goed opletten of er geen slangen in het hok zaten. Om te voorkomen dat de slangen met een buik vol eieren het hok zou verlaten, liggen er golfballetjes op de plek waar de kippen hun eieren leggen. Als ze deze 'opeten' zijn ze niet in staat het hok te verlaten. Gelukkig zijn wij geen slang tegen gekomen tijdens ons verblijf, al wisten we wel hoe we er eentje moesten doden als het zover kwam. Na het eten, dat wij ook regelmatig verzorgden, was het tijd voor ontspanning: een sigaar roken op de veranda (Eddie en Tim) of weven (Cheri en Marielle) met het geluid van de krekels en coyotes op de achtergrond.

Eddie en Cheri hebben ons regelmatig mee op stap genomen. Zo zijn we naar verschillende Western stores en de veel bezochte Magnolia Market in Waco geweest. De Magnolia Market is van Chip & Joanna Gaines, bekend van het Amerikaanse tv programma 'Fixer upper'. In dit programma verbouwen ze huizen en richten ze die opnieuw in. De 'Magnolia Market' is hun grootste project, ze hebben twee grote graansilo's en schuur omgebouwd tot o.a. interieurwinkels en etenstentjes.

Op de eerste zaterdag na onze aankomst hebben we een fundraising dinner bij de vrijwillige brandweer bezocht met een echte Amerikaanse veiling. Omdat Eddie een belangrijke rol in de plaatselijke politiek heeft is het belangrijk dat hij zijn gezicht laat zien op dit soort evenementen. Na de fundraising gingen we met een taart van 150 dollar op weg naar vrienden van Eddi en Cheri waar we een hele gezellige en geslaagde spelletjesavond met 'liairs dice' en 'pass the crap' gehad hebben. Vooral een letterlijk geslaagde avond voor Marielle want die ging met de meeste winst, in kwartjes, naar huis. We vonden het zo leuk dat we deze avond nog een keer overgedaan hebben op de avond voor ons vertrek. Op zondag, gingen we, zoals de meeste Texanen, naar de kerk en Tim heeft na 13 jaar eindelijk zijn belofte ingelost: we hebben een dansles gevolgd!

Tijdens het memorial weekend (voorafgaand aan Memorial Day waarop overleden Amerikaanse soldaten herdacht worden) gingen Eddie en Cheri op een korte vakantie waardoor wij vier dagen de ranch mochten 'runnen'. Er hebben zich gelukkig geen bijzonderheden voorgedaan. Na een dagje shoppen in Waco zijn we op zaterdagavond naar een rodeo geweest. Erg gaaf om mee te maken. We dachten bij rodeo alleen aan Bullriding maar dat blijkt maar een heel klein onderdeel te zijn. Zo wordt er bijvoorbeeld ook lasso geworpen en is er een wedstrijd wie het langst op een schaap kan blijven zitten voor kinderen. Op zondag gingen we weer naar de kerk, de 'Cowboy Church' deze keer, met een uur lang livemuziek en gratis frisdrank en donuts. Ook het helpen inenten van de kalfjes en 'gun shooting' mochten we toevoegen aan onze lange lijst met typisch Texaanse ervaringen.

Een paar dagen voor vertrek hebben Eddie en Cheri ons meegenomen naar de Stockyards in Fort Worth, een historische veemarkt en tegenwoordig een grote toeristische trekpleister. We zagen daar de 'cattle drive': cowboys te paard dreven de longhorns door de straten van Fort Worth. We aten bij een Amerikaans BBQ restaurant en dronken een biertje bij Billy Bob's, de grootste Honky Tonk ter wereld. Dit is een bar waar country muziek gespeeld en gedraaid wordt. We vielen daar met onze neus in de boter want er was op dat moment een gratis country line dance les, iets wat Marielle in Texas graag wilde doen. Been there, done that!

De drie weken bij Eddie en Cheri op hun ranch zijn echt voorbij gevlogen. Het heeft al onze verwachtingen overtroffen en we zijn ontzettend dankbaar voor het mogen ervaren van 'the real Texas country life' én voor onze nieuwe vrienden!!

Wat we overigens totaal niet gaan missen zijn de 'chiggers', microscopische beestjes (mijten) die zich verschuilen in het hoge gras. Ondanks dat we buiten altijd een lange broek hebben gedragen zitten we tot aan onze middel onder de rode bultjes en wondjes die ons 's nachts wakker houden. En wij maar denken dat het wat dat betreft niet erger kon zijn dan de sandflies in Nieuw Zeeland.

We zijn nu in Florida aan het herstellen van de chigger aanvallen en aan het bijkomen van het harde werken😉 voordat we weer aan de slag gaan op ons derde Workaway adres in Canada. Over onze korte ‘vakantie’ in Florida de volgende keer meer!

Tim en Marielle

For all your fencing jobs

1. Jorine:
    11 juni 2019
    Het is leuk om naast de verhalen, ook foto’s te zien! Jullie passen er helemaal tussen zeg. Heel leuk om te lezen en zien hoe het er aan toe gaat. Gelukkig zijn jullie geen slangen tegen gekomen ;)