Canada Deel 1: Quebec

22 juli 2019 - Quebec, Canada

Na een voorspoedige vlucht van Orlando, Florida naaar Montreal, Canada, stappen we over op een klein propeller vliegtuigje richting Mont-Joli (ongeveer 3 uur ten Oosten van Quebec-City). We komen aan op het kleinste vliegveld ooit waar onze nieuwe Workaway hostst Sylvain en zijn Japanse vrouw Kasumi ons op staan te wachten. Ze nemen ons mee naar hun huis in het hele kleine plaatsje genaamd Saint-Flavie. Het huis ligt vrijwel direct aan zee. In dit deel van Quebec wordt er voornamelijk Frans gesproken. Gelukkig spreken Sylvain en Kasumi Engels want ondanks dat we een aardig woordje Frans spreken kunnen we het hier bijna niet verstaan. Er wordt snel, met veel afkortingen en in dialect gesproken.

In het weekend laten Sylvain en Kasumi ons wat van de omgeving zien en maken we strandwandelingen. De gezamenlijke diners zijn het hoogtepunt; afwisselend koken we Canadees, Japans of Hollandse pot. We wisselen culturele ervaringen uit en doen spelletjes. Ondanks dat we goed met onze hosts kunnen opschieten, kost het ons toch meer moeite om onze draai te vinden. Als we van de AirBnB in Quebec City horen dat het appartement al klaar is voor ons, besluiten we een week eerder naar de stad te vertrekken. Maar voor ons vertrek moest er natuurlijk nog wel gewerkt worden; het isoleren van een ruimte en het plaatsen van gipsplaten. Gaandeweg liepen we nogal tegen wat dingen aan, zoals ontbrekend, verkeerd of kapot materiaal. Na wat improviseren hebben we een dag voor vertrek de klus toch geklaard! En dus gingen we met weer een excellente review op zak richting ons huurappartement in Québec City:

"Tim and Marielle spent 8 days at home and it was wonderful. They fitted right away and helped us so much.
They fully isolated a room in the basement and installed drywall. They also cooked 2 delicious meals for us.
Marielle showed Kasumi how to do some knitting craft. For the duration of the stay, they were respectful and
very helpful. We would have gladly keep them at home for another week. Defnitely one of the best Workaway
experience we had. Good luck for the rest of your trip guys and let's keep in touch!"
21/06/2019 - Sylvain Bertrand, Canada

Zes weken lang afkicken van het reizen en ons voorbereiden op onze thuiskomst. We hadden hier heel erg naar uitgekeken en gelukkig viel het niet tegen. Een mooi, authentiek en redelijk ruim appartement in het midden van het oude centrum van Quebec. Op een paar honderd meter van gezellige winkelstraten. Wel slecht voor de portemonnee en in de eerste week werd er al een derde koffer gekocht… We probeerden weer een beetje in een normaal ritme te komen; niet te laat opstaan, sporten, boodschappen doen, koken en poetsen. En natuurlijk moet er ook weer gesolliciteerd worden want ondanks dat we een hoop ervaringen rijker zijn, wordt de portemonnee steeds armer.

Tijdens ons verblijf waren er heel wat leuke festiviteiten gaande:

• 23/24 juni: Saint Jean Baptiste; Dit festival vindt zijn oorsprong in de gewoonte van verschillende landen om de zomerzonnewende te vieren met vreugdevuren (vuurwerk) die meestal gepaard gaan met populaire dansen.
  • 1 Juli: Nationale Canada dag
  • 3 Juli: 411ste verjaardag van Quebec
  • 4 t/m 14 juli: Zomerfestival, iedere avond gratis of betaalde optredens op verschillende podiums verspreid door de stad.
  • En nog heel veel meer.

Alle festiviteiten waren (deels) gratis te bezoeken en goed georganiseerd. De Canadezen weten hoe ze er een feestje van moeten maken!

Elke dag gingen we erop uit om een stuk te wandelen en de stad te verkennen. Een goede training voor de kuitspieren want bepaalde delen liggen een stuk hoger dan de rest van de stad. Onze top 10 favoriete plekjes Quebec-City ziet er als volgt uit:

1. Quartier Petit-Champlain. De gezelligste en meest pittoreske buurt van Quebec City met Chateau Frontenac op de achtergrond. Het ligt aan het water, een stuk lager dan de oude binnenstad. Je kunt hier komen met de ‘funiculair’, een liftje dat steil naar beneden/omhoog gaat. Wil je de beenspieren trainen, kun je deze wijk uiteraard ook met de benenwagen bereiken.
  2. Pierre-Dugua-De Mons Terrace. Vanaf dit terras heb je een mooi uitzicht over de stad en het water. Ook een romantische plek om ’s avonds naar de zonsondergang te kijken.
  3. Boutique du Noël. Een prachtige kerstwinkel die heel het jaar door open is en druk bezocht wordt. Quebec schijnt nog mooier te zijn in de winter als het bedolven is onder een dik pak sneeuw.
  4. Domaine Maizerets. Dit park, op ongeveer driekwartier lopen vanuit de binnenstad is een groene oase met een gratis weliswaar klein buitenzwembad. Wij zijn er een aantal keer geweest om in de schaduw van de bomen te picknicken.
  5. Montmorency Falls. Op een paar minuten rijden van de oude binnenstad vind je Montmorency watervallen die met 83 meter hoog, 30 meter hoger zijn dan de Niagra falls. En heb je geen zin om heel het stuk naar beneden en/of boven te lopen, dan is er een kabelbaan.
  6. Rue du Saint Jean. Een hele drukke en lange straat met veel restaurants, gezellige winkeltjes en altijd wel straatartiesten voor het vermaak.
  7. Rue du Trésor. Zoals de naam al zegt: een smal straatje (waar je makkelijk aan voorbij loopt) met verborgen (kunst) schatten.
  8. Chateau Frontenac en het gebied eromheen. Dit grote kasteel, het boegbeeld van Quebec City, is ingebruik als super de luxe hotel met kamerprijzen vanaf EURO 385,-. Kun je, net als ons, je geen kamer in dit hotel veroorloven dan kun je een tour boeken of op eigen gelegenheid een kijkje nemen. Het gebied om het hotel heen is ook zeker de moeite waard.
  9. Grand Marche Quebec. Vanaf het plein voor Chateu Frontenac vertrekt elk uur een bus die je gratis bij de markthal afzet. Hier kun je terecht voor lokale producten, verse groentes en fruit en andere delicatessen.
  10. De Citadel met oude stadsmuren waar je overheen kunt lopen en de oude stadspoorten.

Quebec staat ook bekend om zijn goede en pittoresk uitziende restaurants, maple syrup (ahornsiroop) en popcorn. De popcorn met maple syrup smaak is onze favoriet!

In ons volgende (en laatste) reisverhaal blikken we terug op de wereldreis en vertellen we iets over onze laatste week voor vertrek naar Nederland en onze thuiskomst.

Merci et au revoir!

Tim & Marielle

1. Doris van der Linden:
    22 juli 2019
    Geniet nog even wat is dat jaar vlug voorbij gegaan
  2. Tim Philippi:
    22 juli 2019
    Dag Doris, Jij bent wel heel snel zeg. De foto's stonden er nog niet op :).
    Inderdaad, het jaar is voorbij gevlogen, maar we hebben nog een paar weekjes :)
    Groetjes Tim
  3. Doris van der Linden:
    22 juli 2019
    Ik vind jullie verhalen ook geweldig om ze te lezen dus al er een mail komt dan ga ik meteen zitten lezen.
  4. Tim Philippi:
    Top!
  5. Laura van Berkom:
    22 juli 2019
    Prachtige foto's ook! En die geit!! (L)
  6. Petra:
    23 juli 2019
    Weer heerlijk om te lezen. Tot gauw 😘
  7. Antoinette v. Mill:
    26 juli 2019
    Weer een mooie impressie van jullie indrukken, zonsondergang, fonteinen, maar ook lekker winkelen, heerlijke aardbeitjes toch.........het heerlijke zomerkoninkje....zo heerlijk hollands, alweer een beetje thuis.... Geniet van de laatste weekjes,
    Groetjes vanuit een tropisch , 39 graden Nistelrode, Antoinette.