Zuid-Amerika: Route SP de Atacama naar Salta

10 maart 2019 - Salta, Argentinië

Hola, bon dia!

Bij het krieken van de dag vertrokken we vanuit San Pedro de Atacama in Chili voor een lange rit naar Salta, Argentinië. De weg ging omhoog en we kwamen wel heel dicht bij de besneeuwde bergtop van Vulkaan Licancabur (ca. 6000 meter hoog) waar we vanuit ons verblijf uitzicht op hadden. De temperatuur buiten daalde tot onder het vriespunt. We stapten uit omdat we een meertje met flamingo's in de verte zagen en merkten meteen hoe ijl de lucht was, van een heel klein stukken lopen raakten we flink buiten adem. Snel de auto weer in en verder. Het was heel rustig op de weg, het landschap veranderde continue, eindeloze uitzichten en naast flamingo's zagen we wilde ezels, lama's, guanaco's en vicuna's (deze laatste drie zijn nauw verwant aan elkaar). We stopten vrij regelmatig om foto's te maken van het uitzicht. We zeiden al snel tegen elkaar dat dit 'by far' de mooiste route is die we ooit gereden hebben!

Onze verwondering hield niet op nadat we, na vier loketten en heel veel stempels, Argentinië binnenreden. We kwamen bij de 'Salinas Grandes', een heel groot zoutmeer. We reden weer omhoog de bergen in en bereikten de top van berg Jujuj op 4170 meter hoogte. Ivm de ijle lucht verkochten ze hier naast souvenirs ook coca bladeren; op deze bladeren wordt gekauwd als middel tegen hoogteziekte.

We kwamen daarna door een droog landschap met mega grote cactussen en we zagen de 'rainbow mountains', bergen in allerlei verschillende kleuren. Naarmate we dichter bij Salta kwamen werd het landschap groener en de temperatuur wisselde nogal. De laagste temperatuur die dag was -2.5 en de hoogste 35 graden, wat een verschil!

Na 11,5 uur kwamen we aan in Salta. Een lange maar erg indrukwekkende rit waar we gelukkig de tijd voor genomen hadden zodat we regelmatig konden stoppen om van het uitzicht te genieten en foto's te maken. In het volgende reisverhaal vertellen we jullie meer over onze ervaringen in Argentinië.

Hasta luego!

Tim en Marielle

1. Cock:
    11 maart 2019
    Zoveel verschillen in landschap en temperatuur is leuk om mee te maken.Bevielen de coca bladeren ? Keep on going.
  2. Mark Pieron:
    11 maart 2019
    Coca tegen hoogteziekte. Typisch Tim! :)
  3. Tim Philippi:
    11 maart 2019
    We hebben geen last gehad van hoogteziekte, dus we hebben de cocabladeren maar links laten liggen.
  4. Martin De jong:
    11 maart 2019
    Groeien de coca bladeren alleen aan de linkerkant. Ha ha.
    Fijne reis verder in Argentinië .
  5. Walther:
    11 maart 2019
    Wat een geweldige reis Mariëlle en Tim. Wordt steeds mooier. En Mariëlle, dit had ik nooit aan zien komen, maar top top top
  6. Jorine:
    13 maart 2019
    Heel veel plezier in Argentinië! Ik vind dat daar de lekkerste rode wijntjes vandaan komen haha!
  7. Antoinette v. Mill:
    17 maart 2019
    Wat een verschillende landschappen en temperaturen.Bijzonder.
    Nu bij je pap en mam een dagje bijkletsen en hopelijk eventjes wandelen tussen de buien door.
    Het plenst hier al weken.
    Goede reis...
    En veel groetjes vanuit bezoekadres Dongen, met heerlijke siccataart!!!