Nieuw-Zeeland: Zuidereiland Deel 1

3 februari 2019 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Na ruim vijf weken op het Noordereiland vertrokken we vanuit Wellington met de ferry naar Picton op het Zuidereiland. Een mooie overtocht van ongeveer 3,5 uur. Onze verwachtingen van het Zuidereiland waren hoog omdat reizigers hier de meeste tijd spenderen en omdat op dit eiland zich ook de meeste highlights van Nieuw-Zeeland bevinden.

Onze eerste stop was Abel Tasman National Park. Bekend om de kustlijn met mooie stranden en baaien. We zaten op een leuke camping, genaamd "OldMac Donald's Farm Holiday Park", naast een rivier en een stel lama's. De eerste zonovergoten dag zijn we naar de zondagsmarkt geweest en zochten we verkoeling in de rivier.

Het Abel Tasman NP staat ook bekend om het lange wandelpad langs de kust die alleen te voet of met de boot te bereiken is. Voor de tweede dag boekten we een watertaxi die ons in een baai af zou zetten zodat we een deel van het wandelpad naar de camping terug konden lopen. De watertaxi was een leuke ervaring: je stapt op een parkeerplaats al in de boot die op een trailer lag achter een tractor. Zo reden we naar een boat ramp waar de boot te water werd gelaten. Het was wederom een zonnige dag en vanuit de boot zagen we zelfs (baby) zeehonden op de rotsen. Op sommige delen van de route is er een hoog- en laagwater pad. Aangezien het hoogwater was toen we afgezet werden kwamen er al meteen wat kilometers bij omdat we om moesten lopen. Eerst hebben we een verfrissende duik in Cleopatra's pool genomen om vervolgens onze weg terug naar de camping te vervolgen. Het pad was redelijk vlak en vooral in de schaduw. Onderweg zagen we beneden mooie baaien en stranden, als je daar naartoe wilde moesten je een flik stuks steil naar beneden lopen. En wat naar beneden gaat, gaat ook weer omhoog, dus we besloten het bij één keer te laten. Zes uur na vertrek kwamen we bij het beginpunt van de wandeling aan. Het was een mooie wandeling en goed voor wat lichaamsbeweging, maar we hadden ons verkeken op de route en geen rekening gehouden met de extra (steile) kilometers om de stranden of baaien te bekijken.

Onze tweede locatie lag iets zuidelijker en meer in het binnenland: "Nelsons lakes National Park". We hadden een basic camping geboekt aan een meer bij de DOC (Department Of Conservation). Zij hebben door het hele land campings op mooie plekken in de natuur en in verschillende categorieën. De categorieën en prijs zijn afhankelijk van de faciliteiten. Wij hadden een camping geboekt met alleen toiletten en koude douches. Mooie locatie aan een koud meer, al snel bleek het ook de blackfly/sandfly hel te zijn en er viel niet tegenop te sprayen met deet. Vraag ons niet hoe we het zo'n lang vol hebben kunnen houden maar na drie dagen reden we met gierende banden weg, en een hoop jeuk als aandenken, naar Arthur's Pass National Park. Letterlijk met gierende banden en alle ramen open om de verstekelingen in de auto eruit te 'blazen'.

De accomodatie: "Jackson's Alpine Holiday Retreat" was een luxe verademing. Vanuit daar hebben we korte wandelingen in Arthur's Pass NP gemaakt en een bezoek gebracht aan de 'Pancake Rocks' aan de kust; we denken dat je ze op de foto's wel zult herkennen.

Onderweg naar onze volgende camping hadden we een mooi uitzicht op de Franz Josef gletsjer en Fox Glacier (gletsjer). Ook op de camping aan het strand hadden we een mooi uitzicht. We werden hier wel weer geteisterd door de sandflies dus reden we de volgende dag verder naar Lake Wanaka. Mooi weer, weinig sandflies, leuk centrum, goede camping. Allemaal redenen om er een paar dagen te vertoeven. En als je ergens wat langer bent heb je ook de mogelijkheid om eindelijk (na zes maanden) weer eens naar de kapper te gaan.

Op Instagram hadden we mooie foto's gezien van het uitzicht vanaf Roy's Peak dus op een zonovergoten dag hebben we ook een poging gewaagd om deze berg te beklimmen. De wandeling was van hetzelfde niveau als de Tongariro Alpine Crossing, high level of fitness required, maar daar konden wij ons niet helemaal in vinden. Het pad, (zonder) schaduw, ging alleen maar steil omhoog en toen we na 2,5 uur pas op de helft van de klim waren, besloten we weer terug te gaan. Vanuit daar hadden we al een prachtig uitzicht over Lake Wanaka. En doordat we eerder terug waren op de camping dan verwacht konden we nog een heerlijke verfrissende duik in het meer nemen.

We lopen een klein beetje achter qua reisverhalen. Inmiddels zit onze reis van drie maanden in Nieuw Zeeland er bijna op.. We zullen dan ook vrij snel een reisverhaal over het tweede van het Zuidereiland plaatsen.

Leukdat je weer de tijd hebt genomen oma ons verhaal te lezen en/of een berichtje te plaatsen. Bedankt!

PS: Naast de foto's en video's die we hier plaatsen, is er aanvullend beeldmateriaal te vinden op: https://www.instagram.com/footprints_2_follow/

1. Doris van der Linden:
    4 februari 2019
    Wederom hele mooie foto s wat is de wereld toch mooi.
  2. Sanneke:
    Geweldig mooi!!
  3. Walther:
    4 februari 2019
    Uitermate leuk Marielle (en Tim) om jullie zo op deze geweldige reis te kunnen volgen. Wat een natuurschoon in Nieuw Zeeland, prachtige jaloersmaak foto's. Veel reisplezier weer en tot het volgende verslag.
  4. Maarten:
    5 februari 2019
    Wat een avonturen mooie foto's weer! Jullie kunnen bij terugkomst een fotomuseum beginnen!
  5. Harm:
    7 februari 2019
    Prachtig weer Tim&Mariëlle.
    Ultiem genieten zo.
  6. Jorine:
    8 februari 2019
    Leuk weer om te lezen! Aan beweging geen gebrek dus ;) foto’s zijn ook weer fantastisch! Geniet xxxx