Nieuw-Zeeland: Noordereiland

22 januari 2019 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Na ons 'werkverblijf' in Athenree hebben we nog op vier verschillende plaatsen op het Noordereiland gekampeerd.

We begonnen in het Noorden in Paihia, in de 'Bay of Islands'. Tot onze verrassing beschikte de camping over een gezamenlijke keuken, grote koelkast, bbq, wasmachine en droger. Later bleek dat dit gebruikelijk is, maar voor ons zijn dat zeer welkome faciliteiten die het kamperen er toch net wat comfortabeler op maken. Na een paar zonovergoten dagen, uitstapje met de ferry naar het pittoreske plaatsje Russell en een wandeling in Puketi Forest, begonnen we aan de rit naar Rotorua.

Nu zijn de wegen in Nieuw Zeeland erg goed maar omdat je hooguit 100 km/uur mag rijden en vaak 80 of zelfs 50 als je door een dorp rijdt, moet je altijd extra tijd rekenen. Zo werd een rit van 4,5 uur, volgens Google maps, een rit van 7,5 uur. Als je Rotorua binnen rijdt, ruik je meteen de 'Rotte eieren' oftewel zwavel lucht. Ook zie je regelmatig langs de weg stoom uit de bosjes omhoog komen. Dit komt doordat het in een gebied ligt met veel geothermische activiteit van vulkanische oorsprong.

Na een voorproefje van deze geothermische activiteiten in het stadspark 'Kuirau', brachten we de volgende dageen bezoek aan het 'Wai-O-Tapu', 30 minuten rijden vanuit Rotorua. Allereerst zaten we om 10.15u klaar op de tribune om de 'Lady Knox Geiser' tot leven te zien komen. We zeiden tegen elkaar voor de grap: 'Nou zet die knop maar om, we zijn er klaar voor!' Toen er iemand met microfoon naar de geiser toeliep, iets vertelde over het ontstaan en vervolgens wat poeder in de geiser strooide zodat hij zou gaan borrelen en wat water omhoog zou spuiten..... Al met al een beetje een tegenvaller maar dat was de rest van het park zeker niet. Drie uur hebben we daar rond gelopen en ons verwonderd over het landschap met borrelende modderpoelen, bijzonder gekleurde gesteentes en meren in verschillende felle en giftige kleuren. Het doet heel surrealistisch aan en is moeilijk te beschrijven maar gelukkig hebben we de foto's nog, zonder stank, al begonnen we daar al een beetje gewend aan te raken en aten we lekker een broodje ei.

Na Rotorua was het tijd om kerst te gaan vieren in Opotiki, aan het strand. Het weer zat niet heel erg mee en een echt kerstgevoel hadden we niet, want dat gaat voor ons toch samen met kou, een kerstboom en familie. Wel hebben we met familie geskypt, lichtjes in de tent opgehangen, een kerstfilm gekeken, een 'kertstdiner' in de keuken van de camping bereid onder het genot van kerstmuziek en een strandwandeling op Tweede Kerstdag gemaakt. Het was bijzonder om kerst in de 'zomer' te vieren aan de anderen kant van de wereld.

Na Opotiki reden we door naar 'Lake Taupo', onze laatste kampeerbestemming op het Noordereiland. Hierover, en met name over de Tongariro Alpine Crossing, hebben we een afzonderlijk reisverhaal geschreven.

In Wellington konden we een paar dagen bijkomen van de Tongariro Alpine Crossing en even 'orde op zaken stellen' voordat we aan de overtocht naar het Zuidereiland zouden beginnen. We konden in het huis van een zoon van Mike en Robyn verblijven, zelf waren ze op dat moment vakantie aan het vieren in Athenree. We hadden alleen contact via WhatsApp gehad en doorgekregen waar de huissleutel verstopt was. Een blijk van groot vertrouwen en ook gek om in iemands huis te zijn zonder dat je ze persoonlijk kent. Heel fijn dat we een paar dagen in een normaal bed konden slapen, eten konden koken in een grote keuken etc. Een welkome afwisseling met het kamperen.

We hebben gemerkt dat het in Nieuw Zeeland gebruikelijker is om je huis te verhuren als je zelf op vakantie bent. Het huis lag op 10-15 minuten rijden van het centrum en op deze manier konden we de stad verkennen. We zijn onder andere naar het 'Te Papa' museum geweest en hebben een ritje gemaakt in de 'Red cable car', om vervolgens via de botanische tuinen weer terug naar het centrum te lopen. Uiteraard is er ook gewinkeld.

Oud en nieuw hebben we gevierd als eerste ter wereld in een park aan de waterkant van Wellington. Er was een podium met muziek, foodtrucks en uiteraard mooi vuurwerk om middernacht. We hebben zelfs hele lekkere Hollandse oliebollen gegeten.

Inmiddels zijn we alweer een paar weken verder en op het Zuidereiland aan het 'touren'. Hierover de volgende keer meer!

1. Doris van der Linden:
    22 januari 2019
    Wat genieten jullie en wat zien jullie toch mooie dingen.

Geniet ervan groetjes uit een koud Nederland
  2. Jorine:
    22 januari 2019
    Wat een belevenissen weer! Het lijkt mij heel bijzonder om op die manier kerst te vieren!! In Nederland heeft het gesneeuwd, maar langzaam aan trekt het alweer weg.

Liefs xxx
  3. Antoinette v. Mill:
    2 februari 2019
    Hallo Tim en Marielle,

Jullie reisverslag weer eens gelezen, wat een mooi land Nieuw Zeeland, wat een continent met zoveel mooie, bijzondere natuur. Mijn belangstelling is gewekt, ook door anderen die daar een onvergetelijke tijd hebben beleefd net als jullie. Echt landschap van "Lord of the Ring"....komen jullie nog in de buurt van de Hobbit huisjes?
    Wij zijn echt fan van die film, kijken de drie delen elk jaar rond de kerstdagen, en het lijkt mij geweldig om de cast omgeving met eigen ogen te kunnen wonderen. Een to-do-list wens.
    Het is alweer februari en nog eventjes en dan zijn jullie alweer een half jaar op pad, niet te geloven, toch?!
    Hier sneeuwt het op het moment weer, dan weer is het weer wit van de sneeuw, kortdurend, dan weer snel weg, dan vriest het weer aan. Lekker voor het woon-werk verkeer, maar niet heus...maar daar hoeven jullie voorlopig nog niet aan te denken!!!!!
    Wij gaan hier langzaam toch weer uitkijken naar de lente:) De dagen worden al wel weer langer, dat is ook heerlijk.
    Wij gaan volgende week naar Noors Lapland, Noorderlicht hopelijk te zien, dat is ook afwachten, husky hondenslede tocht, Sami rendeer farm bekijken en een sneeuw scootertocht.
    We zijn erg benieuwd en hebben er erg veel zin....op een andere manier de kou beleven!!
    Voor jullie weer, veilig, en bijzonder mooi vervolg van jullie reis. Tot de volgende keer,
    groetjes Tijn en Antoinette.