Nieuw-Zeeland: Athenree

19 december 2018 - Athenree, Nieuw-Zeeland

Na een geannuleerde vlucht, twee nachten op het vliegveld en problemen met de autoverhuurder, reden we eindelijk Auckland uit op weg naar Athenree. Via de website 'Workaway' zijn we in contact gekomen met Mike en Robyn uit Athenree. Gepensioneerde docenten die na jaren gewerkt te hebben in Korea en China wel wat hulp konden gebruiken bij het opknappen van hun huis en tuin, in ruil voor kost en inwoning. Zelf waren ze de dag van onze aankomst niet thuis maar ze hadden verteld waar de sleutel lag zodat we ons zelf binnen konden laten. Een vreemd en ongemakkelijk gevoel maar toen we Mike en Robyn ontmoetten was dat snel verdwenen. Omdat we op zaterdag aankwamen hoefden we gelukkig niet meteen aan het werk. Dit kwam goed uit aangezien wij nog een kampeeruitrusting moesten aanschaffen; laat het nu net het weekend van de 'Black Friday Sale' zijn. Na ons verblijf van drie weken in Athenree zouden we namelijk al kamperend verder door Nieuw Zeeland reizen.

Maandag ging vroeg de wekker, onze eerste werkdag. Toch wel een beetje spannend want we wisten niet precies wat er van ons verwacht werd. De eerste week hebben we ons voornamelijk bezig gehouden met het voorbereiden van de tuin op de komst van een grote en zware buitenhaard (tevens BBQ). Dat betekent graven, bekisting maken en beton storten. Marielle mocht ook een begin maken met de kerstdecoraties in huis. We werkten van acht uur tot aan de lunch, die we samen met Mike en Robyn nuttigden, en vervolgens hadden we de rest van de middag aan onszelf. Ook 's avonds konden we weer aanschuiven voor het diner dat altijd wel met verse ingrediënten uit eigen tuin werd bereid. Het huis ligt aan een baai en dichtbij het strand waardoor we ons goed vermaakt hebben met strandwandelingen, schelpen zoeken (Marielle), pootje baden (want het water is veeeel kouder dan in Bali, aldus Tim) en suppen (Marielle).

Het weekend na onze eerste werkweek besloten we de tent uit te gaan proberen in nationaal park: 'Mc Larens Falls'. We hebben de tent goed droog op kunnen zetten maar al snel kwam de regen met bakken naar beneden en dat heeft heel het weekend aangehouden. Ook heeft het flink gestormd. Maar het belangrijkste is dat de tent is blijven staan en ons droog gehouden heeft! En de eerste nacht hebben we glowworms gezien, een bijzonder natuurverschijnsel.

De tweede werkweek werd de buitenhaard geplaats. Dat hebben we gevierd met een gezellige bbq met de buren. Deze week stond verder in het teken van het opknappen van buitenmeubels (Marielle) en het aanleggen van een terras (Tim). In het weekend hebben we de filmset van de Hobbit, genaamd Hobbiton Movieset, bezocht in Matamata. We hebben hier lang over getwijfeld omdat het behoorlijk prijzig is maar we hebben er zeker geen spijt van gehad. Erg gaaf om te zien en leuk om de verhalen te horen die zich, naast het script, op deze filmset hebben afgespeeld! Op zondag is Tim met Mike naar een acht uur (!) durende cricket wedstrijd geweest.

De laatste week hebben we alle klusjes in en rondom het huis afgerond en voorbereidingen getroffen voor de komst van alle kinderen en kleinkinderen van Mike en Robyn half december. Dan begint hier namelijk de zomervakantie en wordt kerst en oud en nieuw in de zon en vaak aan het strand gevierd. Het was dan ook een bijzondere ervaring om met 25 graden, buiten in de zon, te klussen met 'I am dreaming of a white Christmas' op de achtergrond. Ook zijn we de laatste week naar een Christmas Carol (kerstliedjes) avond aan het strand geweest, hebben we geluncht aan het strand met onze Friese vriendinnen die we in de trein naar China ontmoet hebben, hebben we zelf mosselen geraapt voor het avondeten, zijn we naar een kiwifarm geweest en heeft Tim samen met Mike heel veel vis (snapper) gevangen op zee. Jullie kunnen dus wel raden wat we veel gegeten hebben.

Ons verblijf bij Mike en Robyn was een geweldige ervaring! Je ervaart zo hoe de 'kiwi's' leven en doet dingen die je normaal gesproken niet gedaan zou hebben, zoals bijvoorbeeld je eigen avocado's plukken en rapen op een avocado boerderij. Hieronder kunnen jullie lezen welke review Mike en Robyn voor ons hebben achtergelaten op Workaway en welke wij voor hun.

Review door Mike & Robyn Pettigrew:

"Tim and Marielle arrived strangers and left as family. What a wonderful young couple. We endorse them enthusiastically. They have admiral personal qualities. We found them to be: honest with a high level of integrity; cheerful with a fun sense of humour; interested in our cultural and respectful of it; reliability and dependable; hardworking and never shying from a challenge; as well as versatile and flexible. I would have them return without reservation. While here they: deconstructed parts of our house in preparation for the rebuild; restored outdoor furniture; prepared a concrete slab for our new outdoor fire; helped with housekeeping tasks; decorated the house for Christmas; built a deck as well gardening tasks. This couple is amasing and we are thrilled to count them as our friends for life."

Review door Tim & Marielle Philippi:

"We stayed with Mike & Robyn for three weeks. The hospitallity of them was beyond our expectations. They are very positive and open minded, flexible with working hours and made us feel like home. They gave us a lot of good travel advice and helpt us where they could. The location of their home with view is fantastic; just near a bay, with connection to the sea. At low tide you can even walk to the sea. We worked as a team outside and inside their house. We are going toch miss the shared dinners, with fresh vegetables from the garden, and the good talks and laughing together. We hope to see our friends again and wish them good luck with rebuilding their house and garden!"

We hebben Athenree achter ons gelaten en zijn nu, met een auto vol kampeerspullen en avocado's, verder aan het reizen op het Noorder eiland. Hierover de volgende keer weer meer!

Arohanui, (lieve groet in het Maori)