Mongolië / Deel twee

27 september 2018 - Ulaanbaatar, Mongolië

Op 13 september vertrokken we met onze gids Dulguun en chauffeur voor een driedaagse tour naar het binnenland van Mongolië. We keken hier erg naar uit, voornamelijk naar de natuur en frisse lucht die welkom was wegens de ernstige luchtvervuiling in de stad. Deze luchtvervuiling wordt voor 80% veroorzaakt door het gebruik van kolenkachels in de Ger tenten waarvan er nog zo'n 150.000 in en rondom de stad staan. We kregen hierdoor allebei last van onze luchtwegen en zijn dan ook terug in de stad niet meer zonder mondkapje over straat geweest.

Tijdens de driedaagse tour hebben we lange afstanden met de auto afgelegd. Dit vonden we niet erg aangezien het landschap erg uitgestrekt en mooi is; we konden er geen genoeg van krijgen. Aan het einde van de eerste dag hebben we kameel gereden in de zandduinen. Dit was een leuke rit en comfortabeler dan het paardrijden wat we tijdens ons vorige uitstapje hebben ondervonden. Bij deze rit zaten we tussen de bulten van de kameel in, waarbij je de voorste bult goed moest vasthouden. Met name het op- en afstappen was een uitdaging.

Dag twee werden we wakker in een touristen Gerkamp met wederom een strak blauwe lucht. Onze gids vertelde dat Mongolië ook wel het land van de 'eternal blue sky' wordt genoemd; gemiddeld is het 300 van de 365 dagen zonnig weer met een strak blauwe lucht. Na een maand in Mongolië doorgebracht te hebben, kunnen wij dit bevestigen! Na een bezoek aan een boeddhistisch klooster en mooi uitzichtpunt zijn we vertrokken naar "Ugii Lake". Vanuit onze Gertent hadden we, onder het genot van een drankje, een prachtig uitzicht op het meer en de zonsondergang. 's Nachts hebben we de meest heldere sterrenhemel ooit bewonderd.

De laatste dag van onze driedaagse tour begonnen we met een "off-road safari" waarbij we onder andere gazellen en vossen hebben gespot. In de middag hebben we een bezoek gebracht aan "Khurstain National Park". Dit park is opgericht in 1993 om de Mongoolse wilde paarden, genaamd "Taki", te beschermen. Hier hebben we met hulp van een park ranger en verrekijker marmotten, herten en wilde paarden gespot. De wilden paarden in dit park stammen oorspronkelijk af van Nederlandse paarden.

Terug in de stad Ulaanbaatar voelde het een beetje als thuiskomen; aangezien we nog steeds in hetzelfde hotel bivakkeren. De laatste twee weken van ons verblijf hier, hebben we naast de dagelijkse bezoekjes aan de "State Department Store", verschillende uitstapjes binnen de stad gemaakt. Zo zijn we naar het "Zaisan Memorial" geweest, waar je een mooi uitzicht over de stad hebt, en hebben we een bezoek gebracht aan de theatervoorstelling "Mongolian Grand Theater of National Art". Deze dynamische voorstelling bestond uit een groot orkest, keelzang en muziek en volksdans in traditionele kostuums. We hebben in en buiten de stad veel musea bezocht. Het "International Intellectueel Museum" is onze favoriete. Ze hebben hier meer dan 11.000 intellectuele items uit 130 verschillende landen, zoals speelgoed, puzzels en het grootste schaakspel ter wereld.

Ulaanbaatar is volop in ontwikkeling, dit zie je aan de vele nieuwbouw en bouwplaatsen. Steeds meer Mongoliers verlaten het binnenland en zoeken heil in de grote stad. Momenteel wonen er ca. 1,5 miljoen van de in totaal 3 miljoen inwoners van Mongolië in Ulaanbaatar. We genieten hier van de grote diversiteit aan restaurants, inclusief de Belgische speciaalbieren. Daarnaast zijn we naar de bioscoop geweest.

Morgen verlaten we Mongolië en reizen we per trein verder naar Beijing, de eindbestemming van de Transmongolië Express. Ons volgende reisverhaal schrijven we vanuit China. In de tussentijd kan je ons ook volgen op Instagram: @footprints_2_follow

Liefs Tim & Marielle

PS: we hebben nu ook de eerste video's geplaatst. We zijn benieuwd wat jullie er van vinden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Laura van Berkom:
    27 september 2018
    Ik kan het filmpje niet zien. Misschien op de laptop wel. Zal het vanavond eens proberen. Goede reis weer. X
  2. Tim Philippi:
    27 september 2018
    Hoi Laura, de filmpjes staan onder het kopje video's. Het zou moeten werken, ik heb ze net nog gecontroleerd. Gr Tim
  3. Harm:
    27 september 2018
    Ziet er weer goed uit. Veel plezier.
  4. Jorine:
    2 oktober 2018
    Super leuk weer om allemaal te lezen. Wat leuk dat julie de filmpjes ook online gezet hebben!
  5. Esther:
    2 oktober 2018
    Hoi Mariëlle, je bent nog niks veranderd in de eerste reisweken... haha! Leuk om je te zien op de foto's en nog leuker om te lezen dat het jullie goed vergaat daar in het verre Mongolië. Ik kijk alweer uit naar jullie volgende reisverhaal of video!
  6. Antoinette v. Mill:
    8 oktober 2018
    Weer eens jullie blog gelezen en de video's bekeken. Leuk om te zien, met die kameel helemaal. Lekker blijven kletsen als jullie de video opnemen, horen we ook jullie stemmen!!
    Tijn en ik, met mijn ouders zijn net terug van een paar daagjes bedevaart Lourdes, heel iets anders, ook bijzonder. Vast voor jullie ooit ook een bijzondere belevenis ???:) :)!!
    Wat gaat de tijd snel, alweer oktober en jullie reizen maar door. Hoe is het toch om aldoor op pad te zijn, mis je het gewone daaglijkse niet, jullie familie of heb je daar geen tijd voor, beleef je zoveel, heb je zoveel indrukken te verwerken?
    Zomaar wat gedachten bij het zien van de foto's, video's en lezen van jullie verhalen.
    Geniet er weer van, tot de volgende keer,
    Groetjes Antoinette.