China: Beijing (Peking)

9 oktober 2018 - Beijing, China

Beste "footprints2follow" volgers,

Het einde van de reis met de Transmongolië Express komt in zicht en de laatste kilometers tot aan Beijing, China worden afgelegd.

Na ons vertrek op vrijdagavond 28 september uit Ulaanbaatar, Mongolië reden we zaterdagochtend China binnen. Op het eerste station in China werden we halsoverkop voor een paar uur de trein uitgestuurd omdat het onderstel van de trein verwisseld moest worden. De breedte van het spoor in China is anders dan dat van Mongolië en Rusland. In het "Stalin" tijdperk is dit met opzet zo aangelegd. De achterliggende gedachte hiervan was om een invasie per trein vanuit China naar Rusland te voorkomen. Na een tussenstop in Jinning en Datong zijn we op maandag 1 oktober Beijing binnengereden wat tevens de eindbestemming van de Transmongolië Express is. Onze eerste indruk van China: vriendelijke en behulpzame mensen, schone straten, imposante winkelstraten en vele openbare toiletten (deze zijn qua hygiëne voor verbetering vatbaar).

Het laatste deel van de treinreis hebben we afgelegd met vier Nederlandse meiden waar we in Beijing nog een aantal keer mee hebben afgesproken. Iris, Gerda, Richtsje en Sita: "It wie noflik en wurd werklik!"; "We zien gullie in 2020 mej karneval!"

We merkten meteen dat ons Hollandse uiterlijk in China veel aandacht trekt. In de trein maar ook in Beijing zijn we regelmatig gevraagd, en vooral ongevraagd, gefotografeerd. Wellicht zit er hier voor de dames nog een carrière als fotomodel in!

Op de dag dat we aankwamen in Beijing begon voor de Chinezen de "Golden Week". De golden week is een feestweek ter ere van de stichting van de Volksrepubliek van China. Dit zorgde voor extra drukte bij de bezienswaardigheden.

De highlights van ons bezoek aan Beijing:

• Beihai Park: toen we aan de drukte van de Verboden Stad zijn ontsnapt kwamen we per toeval bij dit fantastische park met Pagoda en bootjes terecht. Een hoog eftelinggehalte!
  • De Chinese Muur: we hebben er even voor in de rij moeten staan, maar het imposante uitzicht is dit meer dan waard. Ook hier hebben we onze "footprints" achtergelaten.
  • Hotpot: dit is Chinees fonduen waarbij ieder zijn eigen pannetje met zelfgekozen bouillon heeft. Een leuke lekkere en gezonde ervaring. Een echte aanrader!
  • 798 Art District: dit is een zone met industriële gebouwen en contemporary art galleries, gezellige winkeltjes en cafés. Deze wijk past helemaal in Marielle's straatje!
  • Night Food Market: voor ons ongebruikelijk eten, maar voor Chinezen een delicatesse zoals schorpioenspiesjes, insecten, speciaal bereide ingewanden, exotisch fruit etc.

Maar een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden, kijk daarom vooral bij de foto's en video's op deze blog of op instagram/@footprints_2_follow

We willen jullie bedanken voor de leuke reacties op onze reisverhalen. In een reactie op ons vorige reisverhaal werd gevraagd hoe wij het tot nu toe ervaren. Wij zijn inmiddels 50 dagen op reis en missen uiteraard onze familie en vrienden. Gelukkig appen we regelmatig met het thuisfront en hebben we regelmatig een "Skype-date" op de agenda staan.

Het communiceren met de mensen hier in Azië is een stuk lastiger dan we vooraf gedacht hadden. Men spreekt hier nauwelijks Engels. Met behulp van handen en voeten en Google Translate komen we er wel, maar in sommige gevallen is het frusterend en vermoeiend.

De dagen en weken vliegen hier voorbij, het is moeilijk voor te stellen dat er al 50 dagen gepasseerd zijn. We raken iedere dag verwonderd door nieuwe ervaringen, dingen die we in Nederland niet kennen of die bij "ons" anders zijn of gaan. Bijvoorbeeld het groene verkeerslicht dat hier schijnbaar geen waarde heeft en hoe de dierenwinkels eruit zien (zie foto's). Naar de supermarkt of uiteten gaan is telkens weer een hele belevenis. We zijn dankbaar voor deze nieuwe ervaringen en inzichten.

Ook hier hebben we, net als in Nederland, de "normale" dagelijkse bezigheden, zoals vandaag: het schrijven van ons blog in de Starbucks, boodschappen doen, op zoek gaan naar een "voordelige" pinautomaat, kleding wassen etc. Naast leuke en goede dagen hebben we hier ook wel eens een mindere dag. Gelukkig overheersen de leuke ervaringen en momenten!

Momenteel zijn we in Chengdu, China aangekomen; hierover in ons volgende reisverhaal meer.

Liefs Tim en Marielle

1. Jorine:
    9 oktober 2018
    Ik blijf me verbazen hoeveel jullie zien en gezien hebben.Wat leuk dat jullie een aantal Hollanders tegen gekomen zijn. Wat grappig dat jullie veel bekijks trekken hè? Tim, er zijn ook genoeg mannelijke fotomodellen dus die kans is er ook voor jou!! ;)
  2. Doris van der Linden:
    Wat een leuk verhaal weer jullie vliegen van de winter in de zomerkleding echt leuk om te volgen.
    Geniet er lekker van samen
  3. Bart:
    9 oktober 2018
    Ni Hao Tim & Marielle wat een mooie reis geniet ervan.
  4. Martin De jong:
    Wat een leuk verhaal en wat hebben jullie al veel meegemaakt in 50 dagen.
    En mooie foto's.
    Geniet nog verder van jullie reis .
    Gr Martin de jong
  5. Eline van Luxemborg:
    10 oktober 2018
    Nu alweer 50 dagen?! waar blijft de tijd! hele mooie foto's! wat heerlijk om te zien dat jullie zo genieten!
    Binnenkort een skype date? Groetjes van iedereen hier!
  6. Arno Dusschooten:
    11 oktober 2018
    Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben!
    Leuk om de blog te lezen en vooral de plaatjes zijn fantastisch. Die dierenwinkel......................
    grt Arno
  7. Jaap Engels:
    12 oktober 2018
    Ziet er gaaf uit Tim!
    Volgens mij gaat alles volgens plan.
    Veel plezier! Ik werk inmiddels niet meer voor Holmatro, maar voor Aspen.

Groeten,
    Jaap Engels
  8. Suzan Mateijsen:
    13 oktober 2018
    Wat gaat de tijd toch snel! Maar wat hebben jullie al veel moois mogen zien! Prachtige foto’s en indrukwekkende reisverhalen. Stiekem een beetje jaloers hier hoor! Mocht je soms de Hollandse winter missen.. (ik weet dat Marielle dat gezellig vindt) vandaag was het hier 27 graden. En Dongen is nog steeds hetzelfde, dus geloof me je mist niks 😂
    Genietse en kijk uit naar het volgende verhaal

Kus Suzan Sammie Lotte
  9. Harm:
    15 oktober 2018
    Ziet er weer prachtig uit. Hier een fikse brand gehad , m'n rug verbrand en dat op 13 oktober. Leuke foto's en weer een mooi verhaal. Hollanders komde overal tegen jonk, altijd gezellig. Veel plezier nog, ik nog een weekie werken en dan ook ff er van swiesen.. Grtzzzz
  10. Steef en Nicolette.:
    17 oktober 2018
    Geweldig verslag van jullie prachtige reis. Blijf genieten dan doen wij dat ook.
  11. Herman:
    19 oktober 2018
    He Tim en Mariëlle, mooie verhalen - leuk om te lezen! Als jullie toevallig begin november in de buurt van Guangzhou zijn kunnen we samen een biertje drinken.
  12. Max Philippi:
    21 oktober 2018
    Mooi verhaal! De herfstvakantie is in Brabant weer voorbij. Morgen weer in het gareel😂😂