Mongolië / Deel één

11 september 2018 - Ulaanbaatar, Mongolië

Op zondag 2 september vertrokken we vanuit Irkutsk, Rusland voor het tweede deel van de treinreis naar Ulaanbataar (ook wel UB genoemd) de hoofdstad van Mongolië. Deze keer hoefden we maar één dag en één nacht met de trein te reizen. Het was een luxe rit in vergelijking met de eerste vier dagen want we hadden een privécoupé. Het was rustig in de trein en alles werd goed schoon gehouden. We hebben veel naar buiten gekeken en genoten van het uitzicht op het Siberische landschap en de Mongoolse steppe. De zonsondergang en zonsopgang bij aankomst was erg mooi om te zien. Met name bij de zonsopgang, want toen zagen we de eerste traditionele Mongoolse Ger tenten/kampen.

Bij aankomst in Ulaanbataar werden we naar een Gerkamp in Terelj National Park gebracht.

Een Ger is een ronde vilten tent, gebruikt door de als nomade levende herders in Mongolië. De Russen noemen deze tenten ook wel de Yurt.

We werden warm ontvangen want het houtkacheltje in onze Ger was al aangemaakt. Het kamp heeft voldoende faciliteiten, zoals een restaurant voor het ontbijt, lunch en diner en schone en moderne toilet- en douchegebouwtjes. Tijdens ons tweedaagse verblijf was er ook een groot Nederlands reisgezelschap waarmee we, onder het genot van een glaasje vodka, onze ervaringen hebben gedeeld. We hebben hier voornamelijk gerelaxed en gewandeld in de mooie omgeving. Tijdens deze wandelingen kwamen we regelmatig Ovo's en Yaks tegen.

Een Ovo is een heilige hoop van stenen die gebruikt wordt als religieus altaar. Vroeger werden deze gebruikt als wegwijzers om door het land te navigeren. Deze hoop stenen is versiert met blauwe lappen stof, bedeltjes, schedels en krukken.

Een Yak is een langharige rund; door de locale bevolking ook wel de 'cow with a dress' wordt genoemd.

Op woensdag 5 september zijn we naar Ulaanbataar gebracht. UB is de hoofdstad van Mongolië en heeft ca. 1,5 miljoen inwoners. We hadden op voorhand een hostel geboekt, echter niet goed naar de locatie ervan gekeken. De locatie van het hostel bleek in een 'buitenwijk' van de stad te liggen. Daarbovenop was het deze dag extreem slecht weer; de straten stonden letterlijk blank en het verkeer was hopeloos. Onze kamer had het slechte weer niet overleeft; overal lekkages. Op dat moment besloten we er niet te blijven en zijn we met de taxi down-town gegaan. Snel even mobiel internet geregeld en een hotel in het centrum geboekt; met alle luxe van dien.

Het is lastiger dan dat we gedacht hadden om in Mongolië te reizen en het land op eigen houtje te verkennen. Er is beperkt openbaar vervoer en goede verharde wegen zijn buiten de stad schaars; dit terwijl er toch lange afstanden overbrugd moeten worden wil je ergens komen. Daarom hebben we besloten om ons voor drie weken te settelen in de stad UB. Vanuit hier gaan we uitstapjes maken; zowel eendaagse als meerdaagse tours. Na een deal met de hotelmanager gemaakt te hebben verblijven we in één accomodatie tot eind september, dan zetten we onze treinreis voort richting Beijing, China.

Gisteren hebben we de eerste dagtour gemaakt met privéchauffer en gids. We hebben in korte tijd veel gezien en gedaan. Allereerst hebben we een bezoek gebracht aan het 40 meter hoge standbeeld van 'Chinggis Khaan', de Mongoolse heerser, veroveraar en stichter van het Mongoolse imperium. Na een hobbelige autorit over grotendeels onverharde wegen/paden kwamen we aan bij een nomadenfamilie en hun dieren in Terelj National Park. We hebben hier paardgereden en geluncht. Het leven van de nomaden hangt voor  een groot deel af van hun dieren; het vlees wordt gegeten, melk wordt gedronken en gebruikt voor het maken van veel verschillende soorten zuivelproducten. De huiden gebruiken ze voor de kledij en de wol wordt verwerkt tot vilten lappen die dienen als isolatie van de Ger tenten. De lunch bestond uit brood, rijst, groenten, verschillende soorten zuivelproducten en gestoofd schapenvlees.

Na ons bezoek aan de nomadenfamilie hebben we 'Turtle Rock' bezocht en zijn we voor het eerst in een boeddhistische tempel in de bergen geweest. Hiervan zullen er ongetwijfeld meer gaan volgen tijdens onze wereldreis.

Donderdag 13 september gaan we een meerdaagse tour maken. Dit met dezelfde gids en chauffeur. Hierover meer in ons volgende blog/reisverhaal!

Liefs Tim & Marielle.

1. Laura van Berkom:
    Mooie kleurrijke plaatjes!
  2. Jorine:
    11 september 2018
    Weer een leuke blog. Fijn dat jullie ook uitleggen hoe of wat, dan krijgen we een goed beeld! Geniet ervan en veel plezier weer.
  3. Karel:
    11 september 2018
    Wat een ervaringen en wat een mooie omgeving. Enne petje af voor jullie.
  4. Doris van der Linden:
    11 september 2018
    Blijft genieten om dit via jullie allemaal te kunnen zien. Veel plezier samen en we wachten met plezier voor jullie volgende blog
  5. Karel de Graauw:
    11 september 2018
    Tja reizen = aanpassen. Maar zo te zien gaat het goed met jullie.
    Het ga je goed !!
  6. Cock:
    12 september 2018
    Mooi.Normaal zie je deze reizen op Discovery Channel,maar nu beleven jullie ze zelf.
    Binnen korte tijd al veel nieuwe belevenissen meegemaakt. Dat was ook jullie bedoeling.
    Keep on going.
  7. Petra:
    12 september 2018
    Zit net jullie blog te lezen en kijk zie tegelijk jullie foto's op TV voorbijkomen in de Ragas op reis. Grappig. Ik vind jullie zo stoer! Ik blijf jullie met plezier volgen.
  8. Martin de Jong:
    13 september 2018
    Mooi verhaal Tim en vindt het stoer wat jullie allemaal beleven .
    geniet er verder van deze mooie reis.
    p/s Feyenoord heeft dit keer wel van Nac gewonnen.
  9. Max Philippi:
    16 september 2018
    Wat een avontuur! Leuk jullie vandaag even gezien en gesproken te hebben via Skype.
    Geniet ervan😜
  10. Ruud:
    19 september 2018
    Heb kennis gemaakt met de nieuwe buren.
    En verder heel veel plezier.