USA Deel 1: California

26 april 2019 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Na een lange vlucht van 11 uur, en een keer overstappen in Santiago, landen we op LAX (Los Angeles Airport, USA). We hadden maar twee uur de tijd om over te stappen op onze vlucht naar San Francisco (SF) maar al snel bleek deze vlucht geannuleerd te zijn. Het was erg druk op het vliegveld vanwege 'springbreak' (soort meivakantie zoals wij dat in Nederland kennen); dat is ook de reden dat de overige vluchten naar SF die dag allemaal volgeboekt waren. Omdat we maar één hele dag in SF zouden verblijven wilden we geen tijd verliezen. Uiteindelijk zijn we met Alaska Airlines overeengekomen dat we op hun kosten het laatste stuk van Los Angeles naar San Francisco met een huurauto zouden afleggen. Zo gezegd, zo gedaan: 380 mijl in ca zeven uur afgelegd.

Het was voor ons ook even wennen omdat men hier met andere eenheden rekent dan dat wij in Nederland gewend zijn. Zie onderstaand een aantal praktische hulpgetallen voor degene die ooit plannen om naar Amerika te gaan en hier dus mee te maken zullen krijgen:

Afstand
1 mijl = ca. 1,6 km
1 foot = ca 30 cm
1 inch = ca 2,5 cm

Volume (tanken)
1 gallon = ca 4 liter (3,785 liter om precies te zijn)

Temperatuur
70 graden Fahrenheit = ca 21 graden Celcius
Handige formule hiervoor: Graden Celcius = ((Aantal Fahrenheit -/- 32) /2) + 10%

Onze eerste indruk van Amerika is heel goed. Onder het genot van een stralend zonnetje voelt het verassend rustig aan als we door LA rijden. We voelen ons welkom, iedereen is even vriendelijk en onze blije buschauffeur op weg naar de autoverhuur zegt zelfs: “Welcome in LA, welcome home!”

Als we de volgende dag onze huurauto ingeleverd hebben op het vliegveld van San Francisco, lopen we door naar de balie van Alaska Airlines en krijgen zonder problemen een cheque voor de autohuur. We pakken de 'BART' (metro) naar het centrum en innen meteen de check bij de Bank of America. Ook in het centrum vinden we het rustiger dan we verwacht hadden al lopen er wel wat 'rare' mensen rond zoals poedelnaakte mannen... We vermaken ons de hele dag aan de waterkant bij de Fisherman's Wharf en Ferrybuilding Marketplace. We slenteren langs leuke winkeltjes en (vis) restaurantjes en stoppen voor de show die de zeeleeuwen bij pier 39 geven. Pas als het donker is komen we moe maar voldaan weer terug bij onze accommodatie.

De volgende dag haalden we onze huurauto op en rijden naar Monterey. Een kustplaats twee uur ten zuiden van San Francisco. Hier slapen we in een prima motel en gaan twee dagen op onderzoek uit. Ook hier is de Fishermans Wharf weer onze favoriete plek. We lopen een deel van de 'Monterey Bay Coast Trail', zien zeeotters en komen per toeval uit bij een gigantische 'Antique Mall'. We dwalen hier zeker anderhalf uur rond, al hadden we hier makkelijk een hele dag kunnen rondstruinen, en kunnen het niet laten wat prullaria te kopen. Vervolgens brengen we ons dagelijks bezoekje aan de supermarkt. Dit is al een uitje op zich; wat een keuze! We zijn fan van de grote groente en fruit afdeling en de verse bagels in verschillende smaken.

De tweede dag rijden we naar ‘Carmel-by-the-sea’, op tien minuten bij Monterey vandaan. We vergapen ons aan de sprookjesachtige cottages en de winkels aan Ocean Avenue. Via de 17-mile drive, met 17 'points of interest', rijden we langs de kust terug naar Monterey. We verdiepen ons op internet in 'bearsafety' want de dag daarna vertrekken we naar 'Pine Mountain Club', in 'Los Padres National Forest' in de bergen waar onder andere beren en bergleeuwen leven.

Ons Airbnb verblijf in de 'Cozy Quail' is zoals de naam al aangeeft heel sfeervol. Het is niet erg warm dus de kachel wordt continue van nieuw hout voorzien. Waar we in Nieuw-Zeeland geen kerstgevoel hadden, hebben we dat hier wel. Zelfs de kerstboom staat er nog! We zijn er nog geen paar uur of we horen het 'beeralarm' al afgaan. Dat is een toeter die je moet gebruiken als je een beer bij je huis signaleert met als doel het dier af te schrikken en de omwonenden te waarschuwen. Ook 's nachts horen we hem nog een aantal keer. We krijgen tijdens ons verblijf (jammer genoeg of gelukkig?) geen beer te zien maar we horen van de bewoners wel genoeg spannende verhalen. Vanuit Pine Mountain Club maakten we een dagtripje naar Santa Barbara aan de kust. We vertrokken uit de bergen met de vorst op de ramen en 's middags liepen we op het strand met 25 graden. We brachten een bezoekje aan het museum: Moxi Exploration and Innovation. Leuk voor gezinnen met kinderen maar ook wij weten ons er wel even te vermaken.

We rijden meer het binnenland in en brengen een bezoek aan 'Death Valley' en 'Sequoia National Park'. Op weg naar Death Valley komen we in een ware zandstorm terecht en zien geen hand voor ogen. Het is er erg warm, tegen de 40 graden. In Sequoia NP komen we daarentegen in Winterwonderland terecht en lopen we in de sneeuw de grootste bomen ter wereld te bewonderen. Daarna ontmoeten we vrienden in Merced, wat hebben we hier naar uitgekeken. We brengen samen het weekend door, vieren Laura's 30ste verjaardag met een avondje rollerskaten en gaan een dagje naar 'Yosemite National Park'. Veel te snel nemen we weer afscheid en gaan we nog twee dagen naar Malibu aan de kust voordat we Marielle's ouders op het vliegveld van Los Angeles ophalen. Lang naar uitgekeken en eindelijk is het zo ver, onze gezamenlijke roadtrip van twee weken kan beginnen!

De roadtrip begint in LA. We nemen Bart en Petra mee naar ons favoriete restaurant in de 'Whole Foods supermarket'. Volgens Amerikaanse maatstaven de gezondste supermarkt. Buffet, soepen, sushi, burrito's, pizza etc. De keuze is, zoals overal in Amerika, reuze! De volgende dag brengen we een bezoek aan Hollywood, waar Marielle haar 'one minute of fame' beleefde (zie foto's), keken we huizen in Beverly Hills en maakten we een wandelingetje op de pier van Santa Monica. We sloten de dag af met een hapje bij de 'Grand Central Market', een echte aanrader!

We rijden nu door naar Las Vegas in de staat Nevada. Daarmee zit onze reis in Californië erop. In Vegas gaan we uiteraard een gokje wagen in het casino en leggen wij onze huwelijksgeloftes opnieuw af op de beroemde strip.

Stay tuned!

Groetjes Tim & Marielle

1. Janny de nijs:
    28 april 2019
    Wat een prachtige verhalen Tim en Mariëlle, en wat maken jullie veel mee. Btw... Indonesië bali incl ubud, daar zijn wij ook lang geleden geweest, prachtig. Weet niet hoe lang de reis nog gaat duren, maar bij deze zeg ik ..... geniet ervan. Groetjes Janny de Nijs
  2. Antoinette v. Mill:
    28 april 2019
    en nu ben ik natuurlijk heel erg benieuwd naar verhalen en foto's van jullie samen met Petra en Bart, als ik dit schrijf zijn jullie al weer eventjes samen op reis. .....Heel, heel veel plezier, geniet van met het elkaar zijn. Lieve groetjes voor jullie allemaal!!!
  3. Jorine:
    30 april 2019
    Het beeralarm, ik blijf het geweldig vinden. Het lijkt me toch ook gek dat het klimaat elke keer zo anders is.. het is in ieder geval nooit saai ;) Leuk om de foto’s bij de verhalen te zien. Sommige dingen ken je wel en sommige dingen ook niet dus dan heb je er een beetje een beeld bij.
  4. Harm:
    11 mei 2019
    Heel wat te beleven daar en flink de gas er op gegeven zeg. Prachtige foto's en heel afwisselend ook. Ziet er gezellig uit zo met z'n vieren.