Moskou

25 augustus 2018 - Moskou, Rusland

Hier is ie dan, onze eerste blog vanuit het buitenland! In deze blog kijken we terug op ons verblijf in Moskou want dit zit er alweer bijna op.

De foto's die horen bij dit verhaal vind je bij de pagina 'foto's' in het album 'Moskou'.

De highlights van de afgelopen dagen:

• Eerste keer Uber. Nadat we op het vliegveld een internetkaartje gekocht hadden, konden we de app van Uber voor het eerst uitproberen. Voor degenen die dit niet kennen; je voert je bestemming in, je kiest een ritoptie (prijs, wachttijd, grootte auto) en bevestigt de ophaallocatie. Je krijgt de gegevens zoals kenteken zodat je weet naar welke auto je uit moet kijken. Helaas sprak onze chauffeur geen Engels maar we hoefden maar tien minuten te wachten en we zijn op de juiste locatie afgezet.
  • Boxtel Hostel. Dit hostel met slaapcapsules, een soort moderne bedstede, is ons goed bevallen!
  • Arbat Street. Deze straat, waar ons hostel aan ligt, is één van de bekendste straten in het centrum van Moskou. Je vindt er veel souvenirwinkels met onder andere de bekende Matroesjka poppetjes. Het leukste aan deze straat vinden wij de vele kunstenaars, muzikanten en dansers die er overdag en tot laat in de avond te vinden zijn.
  • St. Basil's Cathedral. De tweede dag in Moskou hebben we een wandeling gemaakt langs de belangrijkste bezienswaardigheden zoals het Kremlin en het Rode Plein. De kathedraal is de belangrijkste blikvanger van het Rode Plein en heeft met zijn kleurrijke torentjes de meeste indruk op ons gemaakt.
  • Zaryadye Park. Van de verschillende parken die we in Moskou gezien hebben is dit park onze favoriet. Het is een prachtig modern park met een grote verscheidenheid in beplanting, uitzicht op het Kremlin en water en onder andere een amphitheater, concerthal, ijsgrot en mediacenter.
  • Izmaylovo Kremlin. Iets minder bekend Kremlin met kleurrijke 18de eeuwse Russische architectuur. Omdat het zo fotogeniek is, worden er veel bruiloften georganiseerd.
  • Metro. Vanwege de bijzondere architectuur zijn de metrostations opzich al een bezoek waard. We hadden verwacht dat het lastig zou zijn om met de metro te reizen vanwege het Russische cyrillische schrift, maar dat viel reuze mee. De ticketautomaten zijn op Engels in te stellen, de metrolijnen hebben een kleur en cijfer, en als je de kleine lettertjes goed leest zie je de Engelse naam van de metrostations staan.
  • Goem / Gum. Dit is een luxe warenhuis, vergelijkbaar met Harrods in Londen, met een glazen plafond en een fontein in het midden. ''s Avonds is het mooi verlicht. Vanwege de hoge prijzen en onze beperkte bagageruimte hebben we onze centen maar in de zak gehouden.
  • Moskou ZOO. Op een zonnige dag besloten deze Hollandse aapjes hun Russische familie te bezoeken in de ZOO. Dit is de grootste en oudste dierentuin van Rusland. Je betaalt 500 Roebels (= EUR 6,50) voor een ticket. Een leuk uitstapje alhoewel de dierentuin nodig aan modernisatie toe is, maar daar wordt op dit moment hard aan gewerkt.

Moskou heeft ons positief verrast en we kunnen het zeker aanbevelen als citytrip. Het is een moderne, betaalbare en erg schone stad met indrukwekkende architectuur en mooi aangelegde parken. Het is jammer dat er zo weinig mensen Engels spreken, al vormt dat ook wel een leuke uitdaging. Je wordt op deze manier creatief in je manier van communiceren.

Morgen stappen we op de trein naar Irkoetsk, ook nog in Rusland dichtbij de grens met Mongolië. In deze trein zitten we vier dagen non-stop. We gaan ons nu verder voorbereiden op deze reis door onder andere te 'hamsteren' en alle apparatuur op te laden.

Leuk dat je deze blog hebt gelezen, we zijn benieuwd wat je er van vindt!