China: Chengdu

23 oktober 2018 - Chengdu, China

Als je lang en ver van huis bent heeft een fijne overnachtingsplek, waar je je terug kunt trekken na een dag vol nieuwe indrukken, prioriteit. Dit reisverhaal typen we vanuit ons luxe appartement (met zwembad!) in Kuala Lumpur, Maleisië. Dit stond niet op onze planning, maar aangezien deze flexibel is en we hier toch moesten overstappen opweg naar Bali, besloten we een paar dagen te blijven hangen. Ons appartement hier voelt als tijdelijk 'thuis', ver weg van huis.

Met de overnachtingsaccomodaties hebben we het niet altijd even goed getroffen ...(zucht). Zo hadden we in Ulaanbaatar een kamer geboekt in een hostel met zeer hoge (lees: 9+) beoordeling. Het hostel bleek bij aankomst in een buitenwijk te liggen, onze kamer had waterschade opgelopen. Daarnaast heeft dit hostel voor wat betreft de hygiëne nogal wat verbeterpunten te behalen (Rob Geus zou zeggen: "Daar word ik niet vrolijk van!"). We wisten niet hoe snel we daar weg moesten komen om een schoon hotelletje in het centrum te boeken.

In Beijing hadden we in het hostel tegen onze verwachtingen in een eigen badkamer, weliswaar met een douche boven het toilet. Seniorenvoorziening, multitasken of constructiefout vroegen wij ons af?

Het hotel in Chengdu spande echter de kroon. Schadelijk voor de volksgezondheid met schimmel op de muren en plafond van de badkamer. Nadat we een schimmelvrije kamer geëist en gekregen hadden en hier twee dagen goed geïnstalleerd waren, stond ons grote vriend Ming van de receptie met het zweet op zijn voorhoofd voor de deur. Uhm.. Big problem, police was langs geweest en had gezegd dat wij daar zo snel mogelijk weg moesten omdat het hotel geen vergunning heeft om internationale gasten te mogen ontvangen, sorry, sorry, sorry en of we dan meteen even onze bagage in konden pakken. Dat hebben we een dag uit kunnen stellen maar erg goed hebben we die nacht niet geslapen. Uiteindelijk hebben we de laatste nachten van ons verblijf in Chengdu in een andere vestiging van het hotel een paar straten verderop doorgebracht. Dit soort ervaringen hebben achteraf bekeken ook wel weer hun charme en het houdt ons zeker flexibel!

Wat is ons naast deze hotelervaring nog meer bijgebleven van ons verblijf in Chengdu? Allereerst is dat de "bullittrain" waarmee we in acht uur van Beijing naar Chengdu gereisd zijn. Met een maximale snelheid van ruim 300 km/uur, mooi uitzicht op het landschap, veel beenruimte en schone toiletten een zeer prettige manier van reizen.

In het "Giant Panda Research Centre" hebben we ontelbaar veel panda's bamboo zien eten en luieren, 'Sometimes I wish I could be a panda so I could eat and sleep all day and still be cute..'. Daarnaast hebben we in Chengdu erg genoten van de gezellige winkelstraatjes, vele Hotpot (Chinese fondue) restaurants en de Chinese opera.

Chengdu was onze laatste stop in China en toekomstige China reizigers willen we graag nog iets meegeven, daarom bij deze onze 'five things you need to know before you go to China for the first time' :

1. Ongegeneerdheid spugen, boeren, slurpen en scheten laten is in China heel normaal. Je kunt je dus  helemaal laten gaan!
  2. Bereid je voor op veel overweldigende geluiden. Om een voorbeeld te geven, in de supermarkten en voor de 'normale' winkels proberen ze al zeer luid schreeuwend en klappend hun producten aan de man te brengen en je de winkel binnen te lokken. Maar of dit het gewenste effect heeft?
  3. Oversteken in het verkeer houd je alert. Op een groen verkeerslicht of zebrapad kun je niet vertrouwen. Een straat oversteken is met gevaar voor eigen leven, de auto's die door rood rijden en de scooters en fietsers snijden je telkens weer de pas af.
  4. Zorg voor voldoende squadtraining voor vertrek (vooral voor de dames), aangezien er vooral squaty (hurk) toilets in China zijn. Er is voldoende toiletgelegenheid, in elke straat wel een openbaar toilet. Je hoeft meestal niet lang te zoeken, loop gewoon je neus achterna en zorg ervoor dat je net als op de camping altijd een toiletrolletje (en knijper?) bij je hebt. Kinderen doen hun kleine en grote behoeftes overigens gewoon op de stoep of boven een prullenbak in het park. Schokkend beeldmateriaal zullen we jullie besparen.
  5. Je komt naar China om van alles te zien en beleven en het laatste dat je verwacht is dat je zelf 'DE' bezienswaardigheid bent. Met ons buitenlandse en Hollandse uiterlijk vallen we behoorlijk uit de toon en worden we veel aangestaard, nagestaard, nagewezen en gevraagd (maar vooral ongevraagd) gefotografeerd en gefilmd. En wil een van ons op een drukke plek een foto maken van de ander, komen er steeds meer Chinezen naast je staan. 'Foto met buitenlander' kunnen ze op deze manier van hun bucketlist afstrepen en wij kunnen een vinkje zetten achter 'ervaren hoe het is om beroemd te zijn'

Een aantal punten van een lange lijst met zaken die ons telkens weer verwonderd en verrast hebben tijdens ons verblijf in China en waar we ons zo min mogelijk aan probeerden te ergeren.

We nemen weer veel nieuwe grappige, mooie en verrassende herinneringen en verhalen mee naar onze volgende bestemming: Maleisië. Daarover de volgende keer meer!

Liefs Tim en Marielle

1. Jorine:
    23 oktober 2018
    Grappig dat jullie dan zoveel bekijks trekken hè.. Terwijl er toch genoeg toeristen zullen zijn neem ik aan? Ik zeg voor elke foto een muntje, kunnen jullie weer lekker uiteten ;) Bij het zien van sommige foto's moet ik een beetje denken aan het tv programma 'Wie is de Mol'. Grappig.. Leuk om jullie blog weer te lezen!
  2. Martin De jong:
    23 oktober 2018
    Wat hebben jullie weer veel meegemaakt de afgelopen weken .
    Het leven als panda beer lijkt me ook wel heerlijk.
    Geniet de komende dagen /weken ik hoop snel weer van jullie te horen.
    P/s hier gaat de herfst beginnen jullie hebben nog een hele zomer voor je.
    Gr Martin de jong
  3. Oma:
    24 oktober 2018
    Jullie zien het is mij gelukt.Fantastisch dit reisverslag.Ik kan mee-
    genieten.opa Meelker las reisverhalen,Met fiets en tent naar de
    Oriënt.Zijn kleindochter kan wat toen niet mogelijk was.Dat doet
    mij goed en samen met Tim.Ik verheug mij nu al op het volgende
    verslag.Bedankt,groetjes en liefs,kus,Oma M.
  4. Karel:
    25 oktober 2018
    Wat een ervaringen. Compliment voor jullie flexibele instelling.
  5. Karel de Graauw:
    26 oktober 2018
    Goed om te lezen dat jullie gevoel voor humor het in ieder geval overleefd heeft.
    Bedankt voor je kaart (is deze week aangekomen. )
    En veel sterkte bij de voortzetting van de reis ( nog 9 maanden ?)
  6. Suzan Mateijsen:
    27 oktober 2018
    Lieve wereldreizigers,

Dank je wel voor de kaart! Sammie vroeg wie de meneer was op de voorkant en ik heb haar verteld dat ie aan de andere kant van de wereld woont en dat Marielle daar op visite is. Ze heeft vervolgens de hele middag “gezeurd” dat ze ook daar wil kijken haha!
    Wat een mooi verhaal weer! In een relatief korte periode al zoveel gezien, gedaan een meegemaakt. Ik ben benieuwd of ik nog wat herkenning voorbij zie komen als jullie je reis voortzetten in Indonesië. Jammer dat ik de naam van het hotelletje niet meer weet in Bali, waar ik destijds 2 nachten ben verbleven. Ik heb het nog geprobeerd te achterhalen, maar kan het helaas niet meer vinden. Hebben jullie al gesnorkeld?

Geniet geniet geniet en ik volg jullie

Liefs
  7. Harm:
    28 oktober 2018
    Hello jullie,

Ook hier nogmaals bedankt voor de kaart, Mongolie lijkt me prachtig over dat China hoor ik alleen maar dezelfde verhalen, manieren kennen ze niet. Maar zolang je het gewoon naar je zin hebt maakt de rest ook niet zoveel uit. Nu weer een paar hele mooie landen in het verschiet, geniet er van. Greetzzzz vanuit een koud Nederland